STĂ STĂDIG - i faget
Jobber du i barnehage eller skole?
Visste du at 1 av 5 i Norge har opplevd eller opplever vold i nĂŠre relasjoner?
Urovekkende statistikk
Norsk Ressurssenter for vold og traumatisk stress oppgir i sin nyeste rapport at 1 av 6 av de spurte, svarte at de har opplevd/ opplever seksuelle overgrep.
Ser vi da til egne barnegrupper og klassestĂžrrelser vil det si at i en barnegruppe/klasse med 20 barn kan det statistisk sies Ă„ vĂŠre 3 barn som blir utsatt for seksuelle overgrep og 4 barn som opplever vold i nĂŠre relasjoner. Dette er selvfĂžlgelig statistikk og forekomsten vil kunne vĂŠre mer i en barnegruppe/klasse og mindre i en annen en.Â
En forsterkende faktor som bÞr uroe oss, er at Statistisk SentralbyrÄ har tall som viser at vi melder sjeldnere nÄ enn fÞr.
Vi som jobber 1. linjen og mĂžter barn hver dag gjennom vĂ„rt arbeid, VIL hjelpe, mer enn noe annet, men det er mange ansatte i barnehager og skoler som kjenner pĂ„ tilkortkommenhet. Vi er redd for Ă„ gjĂžre feil, vi har for lite kunnskap om hvordan vi skal oppdage vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt og vi mangler gode verktĂžy for Ă„ gjĂžre vĂ„r bekymring om til handling som hjelper barnet pĂ„ sikt. Spesielt kommer det frem at vi ikke tolker signaler som barn gir pĂ„ traume, som traume, og vi Ăžnsker mer kompetanse pĂ„ Ă„ snakke med barn om opplevelser av vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt.Â
Ansatte i barnehager og skoler opplever at det legges lite vekt pÄ kompetanseheving om hvordan vi kan hjelpe barn som opplever vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt. Det er langt imellom hver gang vi har kompetansehevende tiltak pÄ omrÄdet.
Kjenner du deg igjen?
Da er dette kurset for dere!
I kurset «VÊr et lys i mÞrket» tar jeg dere gjennom alt dere trenger for Ä bli tryggere i Ä lÞse de vanskeligste oppgavene vi har i barnehage og skole.
Til hĂžyre ser du en oversikt over de ulike delene som kurset inneholder.
⹠Statistikk pÄ forekomst, oversikt over meldepraksis, kunnskap om hvor systemet svikter.
âą Fortolkningsrammen vĂ„r og hvordan den pĂ„virker oss.Â
âą Hva bĂžr gjĂžre oss bekymret? En ny forstĂ„else av signaler barn kan gi.Â
âą Dokumentasjoner av din bekymring som faktisk hjelper barn pĂ„ sikt.Â
⹠à snakke med barn- hvordan fÄ bukt med egen frykt for Ä gjÞre feil!
âą Kan vi hjelpe barn til Ă„ komme ut av vanskelige opplevelser pĂ„ en positiv mĂ„te?Â
âą Relasjoners helbredende kraft.
âą Slik kan du vĂŠre et lys i mĂžrket!Â
Gratis PDF med mine beste rĂ„dÂ
Kontaktskjema
for avtale om en uforpliktende samtale